۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

آرش کمانگیر


روزنامه ایران - به تاریخ 6 آذر 89 گفت :

نورولوژيست ايراني «ام. آي. تي» که دوره کارشـــناسي ارشــد خود را در دانشـــگاه تهران گذرانده است در تحقيقات خود کشف کرد چهره افراد در فضاهاي مختلفي از مغز که با بخش‌هاي مختلف ميدان ديد ارتباط دارند پردازش مي‌شود و مي‌تواند مرد يا زن بودن فرد را از روي چهره تمايز دهد.
گروه تيم تحقيقاتي «آرش افراز» از مؤسسه تحقيقات مغز «مک گاورن» در «ام. آي. تي» بوستون در کشف شگفت‌انگيزي نشان داد علت اين‌که مشخصه‌هاي چهره مي‌توانند نشان دهند که صاحب چهره زن يا مرد است اين است که اين مشخصه‌ها در دو فضاي مختلف مغز پردازش مي‌شوند که اين فضاهاي مغزي با ميدان ديد ما مرتبط هستند به‌طوري‌که اگر ما چهره يک فرد را با يک طرف ميدان ديد خود ببينيم به نظرمان مي‌رسد که چهره يک مرد است و اگر با طرف ديگر اين ميدان ديد همان مشخصه‌هاي چهره‌اي را تماشا کنيم به نظر مي‌رسد که چهره مربوط به يک زن است.
اين کشف مي‌تواند عقيده قديمي بسياري از نورولوژيست‌ها را به چالش بکشد. برمبناي اين عقيده قديمي، زماني که مغز يک شيء را مي‌بيند اين ديدن به جايي‌که شيء قرار دارد و نسبت موقعيت آن با موقعيت ناظر ارتباطي ندارد.
گروه تحقيقاتي اين پژوهشگر ايراني مؤسسه تکنولوژي ماساچوست کشف کرد که مغز، بعضي از چهره‌ها را همانند چهره يک مرد مي‌بيند زماني که اين چهره‌ها در يک ناحيه از ميدان ديد فرد ديده شود اما زماني که در ناحيه متفاوتي از ميدان ديد ديده شود به صورت چهره زن نمايان مي‌شود.
اما در دنياي واقعي اين اثر ديده نمي‌شود چرا که مشخصه‌هاي تمايز‌دهنده ميان دو جنس از قبيل پوشش و نوع لباس بسيار زياد است و بنابراين افراد توجه چنداني به چهره افرادي که مي‌بينند ندارند.
اين درحالي است که اگر اين شاخص‌هاي اضافي (نوع لباس و پوشش و ابعاد بدن) حذف شوند گروه‌هاي نسبتاً کوچکي از نورون‌ها در مغز که تفاوت بخش‌هاي يک صحنه را تجزيه و تحليل مي‌کنند مي‌توانند در شناسايي چهره ديگران ما را گمراه کنند.
اين گروه تحقيقاتي به منظور دستيابي به اين نتايج با استفاده از يک رايانه چهره‌ساز آزمايشي را انجام داد. در اين آزمايش تصاويري تنها از چهره افراد به داوطلبان نشان داده شد.
افراز در اين‌باره اظهار داشت: «اين چيزي است که شما هرگز به آن فکر نكرده بوديد. اين‌که شما به دو چهره يکسان نگاه کنيد و فکر کنيد که اين دو چهره متفاوت به نظر مي‌رسند.»
در اين آزمايش به داوطلبان يکسري تصاوير رندوم از چهره نشان داده شد درحالي که اين چهره‌ها از چهره زن تا چهره مرد طبقه بندي شده بودند و داوطلبان بايد جواب مي‌دادند که کدام يک از اين چهره‌ها به صورت زن و کدام يک را به صورت مرد مي‌بينند.

هیچ نظری موجود نیست: